مقاله اشكالات (اختلالات) املا و راهبردهای آموزشی در دوره ابتدايی
فرمتword
18 صفحه
مقدمه :
دانش آموزان زيادي وجود دارند كه در درس املا دچار مشكل هستند و نسبت به تعداد غلط هايي كه مرتكب مي شوند نمرات كمتري دريافت مي كنند . معمولاً معلمان و والدين براي تقويت املا آنان به راههاي زير متوسل ميشوند به كودك پند و اندرز مي دهند و از آنان كوشش بيشتري طلب مي كنند.
1- كودك را تحقير، سرزنش و مؤاخذه مي كنند .
2- به سرزنش و انتقاد معلّم مي پردازند.
3- هر كدام از والدين ، والد يا عضو ديگري از خانواده را مقصر مي نمايند.
4- هر كودك مي خواهند شكل صحيح كلماتي را كه در نوشتن آن مرتكب اشتباه شده است بارها بنويسد .
5- از دانش آموز مي خواهند يك جمله بنويسد كه در آن مشكل صحيح كلمهاي كه در املا غلط نوشته است به كار رود .
6- از وي مي خواهند تا واژه درست مورد نظر را يا فقط حرفي از آن واژه را كه قبلاً نوشته شده است با رنگ قرمز يا رنگ مشخص ديگري چند بار بنويسد تا در ذهنش پايدار بماند.
نصيحت و سرزنش به نتيجه مثبتي نخواهد انجاميد امّا اگر دانش آموز درس مورد نظر را بارها و بارها تمرين كند و شكل صحيح كلمه را بارها و بارها بنويسد و يا آن كلمه بارها و بارها در داخل يك جمله بكار ببرد البته خواهد آموخت و امكان اشتباه مجددش كاهش خواهد يافت .
امّا آيا تمرين هاي مكرر باعث يادگيري كودك در واژه هاي ويژه اي كه تمرين كرده است، مي شود ؟
آيا اين يادگيري به ساير دسته ها و واژه ها نيز اتصال مي يابد ؟
واقعيت اين است كه انواع اشتباهاتي كه كودك مرتكب مي شوداز يك نوع و يك نسخ نيستند تا بتوان با اتخاذ يك روش همه آن اشتباهات را از بين برد و به پيشرفت وي اطمينان يافت . بعد از اطمينان از عادي بودن هوش دانشآموز بايد اشتباهات املاهاي متعدد دانشآموز را از روي دفتر وي يادداشت كنيم به عنوان مثال اگر دانش آموز تا به حال 10 املا نوشته است تمام اشتباهاتي را كه در آن املاها مرتكب شده يادداشت كنيم و علت و علل آن ها را بيابيم ......
.......
مبلغ قابل پرداخت 2,000 تومان
برچسب های مهم