کسب درآمد از اینترنت

طرح های جابر بن حیان

مقطع پیش دبستانی

پیک تابستانه

دانلود گام به گام

سناریو و الگوی تدریس

پاورپوینت - آموزش و تدریس

دانلود صورت جلسه مدیران مدارس

شرح عملکرد توصیفی

تکلیف هفتگی - پیک آدینه

دانلود تحقیق

آموزش بورس

تحلیل محتوا

برنامه سالانه و تقویم اجرایی

آزمون های هوش

مهارت های دانشگاهی

طراحی و توسعه وب

آموزش های عمومی

دروس دانشگاهی

آموزش های دانشگاهی و تخصصی

برنامه نویسی

مبانی نظری - پیشینه پژوهشی

طرح توجیهی

روایت پژوهی

تخفیف دار

ایده کسب و کار

اسناد وقراردادها

چند پایه

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 63
  • بازدید دیروز : 92
  • بازدید کل : 227862

در یادگیری ریاضی و فیزیک موفق‌تر عمل کنیم ولی چگونه؟


در یادگیری ریاضی و فیزیک موفق‌تر عمل کنیم ولی چگونه؟

اگر می‌خواهید درس‌های ریاضی و فیزیک را بهتر یاد بگیرید و در این درس‌ها هم در امتحان نمره‌ی بهتری بگیرید و هم در کنکور درصد بالاتری بزنید مواردی را که در ادامه می‌آید مد نظر قرار دهید.

  • 1. برای یادگیری درس‌های ریاضی و فیزیک وقت بگذارید. مطالعه‌ی این درس‌ها در طول ترم کاملاً لازم و ضروری است و به نسبت این‌که بخواهید در ایام امتحانات درس بخوانید بسیار مفیدتر خواهد بود. درس‌های ریاضی و فیزیک برای یادگیری به زمان نیاز دارند و برای آموزش بهتر این دو درس حل تمرین و مسئله لازم و ضروری است.

  • 2. در کلاس‌های تدریس ریاضی و فیزیک به صورت کامل شرکت کنید. حضور در کلاس‌ها باعث می‌شود درس را در زمان کم‌تری آموزش ببینید و هم‌چنین مفاهیم را بهتر درک کنید. اگر بخواهید مطالبی را که در کلاس‌‌ ارائه می‌شود بعداً خودتان مطالعه کنید، هم زمان بیش‌تری از شما می‌گیرد و هم اشکالاتی حین مطالعه‌ی درس خواهید داشت که سرعت پیشرفت شما را کم و کیفیت یادگیری را هم کاهش خواهد داد.

  • 3. در کلاس‌های ریاضی و فیزیک حضور فعال داشته باشید. حضور در کلاس به‌تنهایی کافی نیست. باید خوب به مطالب ارائه‌شده توجه کنید. بهتر است در این کلاس‌ها یادداشت‌برداری کنید. یادداشت کردن جزوه هم باعث می‌شود حواس شما متمرکزتر باشد و درس را بهتر یاد بگیرید و هم بعداً در ایام امتحانات و کنکور منبع خوبی برای مطالعه داشته باشید. شاید خودتان هم متوجه شده باشید که وقتی مطلبی را می‌نویسید به نسبت حالتی که فقط گوش می‌دهید درس را بهتر یاد می‌گیرید. در ضمن، در کلاس‌ها سؤال بپرسید و اگر اشکالی برای شما پیش آمد یا مطلبی را متوجه نشدید و فرصت برای سؤال کردن نبود یادداشت کنید تا بعداً بپرسید.

  • 4. بعد از کلاس‌های تدریس فیزیک و ریاضی یا بعد از جلسات تدریس خصوصی (اگر شرکت می‌کنید) درس را مرور کنید. مرور درس بعد از کلاس‌ها باعث می‌شود روند فراموشی آن به تعویق بیفتد و در مراحل بعدی که می‌خواهید مطالب ارائه‌شده را مطالعه کنید درصد بیش‌تری از آن را به یاد بیاورد. حین مرور درس هم اگر اشکال یا سؤالی داشتید یادداشت کنید تا بعداً بپرسید.

  • 5. همان طور که گفته شد برای یادگیری درس‌های ریاضی و فیزیک حل تمرین و مسئله لازم و ضروری است. در طول ترم و در برنامه‌ی روزانه‌تان حتماً حل تمرین و مسئله را در نظر داشته باشید. این درس‌ها را فقط با حضور در کلاس و خواندن متن کتاب درسی نمی‌توان یاد گرفت. البته مطمئناً وقتی در حل تمرینات موفق عمل می‌کنید که در کلاس درس یا حین مطالعه‌ی کتاب مفاهیم و روابط و فرمول‌ها را خوب یاد گرفته باشید. به هر حال در مرحله‌ی تمرین به صورت عملی از مطالبی که یاد گرفته‌اید استفاده می‌کنید و در این مرحله مشخص خواهد شد چه‌قدر خوب درس را بلد هستید. به عبارت دیگر ممکن است بدون حل تمرین و مسئله به نظر برسد درس را خوب یاد گرفته‌اید ولی این خوب یاد گرفتن درس وقتی مشخص خواهد شد که بتوانید به صورت عملی در تمرینات از روابط و فرمول‌ها استفاده کنید. شاید برای خودتان هم پیش آمده باشد که با وجود این‌که درس را خوانده‌اید ولی حین حل تمرین انگار شخص دیگری خودکار را محکم نگه داشته است و نمی‌توانید بنویسید؛ اما اگر مداومت داشته باشید و برای حل تمرینات و مسائل تلاش کنید بر این موانع ذهنی غلبه خواهید کرد و پیشرفت خوبی خواهید داشت. برای درس‌های ریاضی و فیزیک حل تمرین و مسئله کاملاً لازم و ضروری است.

  • 6. به منظور آموزش بهتر در‌س‌های ریاضی و فیزیک سعی کنید درست تمرین حل کنید. روشی که در این بخش گفته می‌شود برای این‌که عملی باشد به زمان نیاز دارد. پس در طول ترم تمرین حل کنید و آن را به ایام امتحانات موکول نکنید. بعد از حضور در کلاس و خواندن متن کتاب درسی ابتدا تمرینات و مثال‌هایی را که در کلاس حل شده است مرور کنید. در ادامه سعی کنید تمرینات حل‌نشده را خودتان حل کنید. سریع به سراغ حل‌المسائل نروید. برای هر مسئله و تمرین ریاضی یا فیزیک به خودتان حداقل 10 دقیقه وقت بدهید و راه‌حلی ارائه کنید. اگر چیزی هم به نظرتان نرسید اشکالی ندارد. فرمولی را که فکر می‌کنید می‌تواند درست باشد بنویسید و دو سه خط راه‌حل بنویسید. اشتباه هم باشد باز مشکلی نیست. کافی است فقط به حل سؤال فکر کنید و هر چیزی را که به نظرتان می‌رسد یادداشت کنید. سعی کنید راه‌حل درست را بنویسید. اگر بلد نبودید باز هم ایرادی ندارد. هر راه‌حلی را که فکر می‌کنید درست است بنویسید. هدف این است که از ذهن خودتان کار بکشید و به این ترتیب توانایی‌های ذهنی شما افزایش می‌یابد.

  • 7. درس‌های ریاضی با فیزیک متفاوت است. درس فیزیک کمی مفهومی‌تر است و روابط و فرمول‌های ارائه‌شده در آن معنای فیزیکی دارد. در درس ریاضی معمولاً هدف این است که مهارت‌های ریاضی شما تقویت شود و مثلاً توانایی شما در به دست آوردن حد و مشتق، انتگرال‌گیری، استفاده از توابع نمایی، لگاریتمی و مثلثاتی، استفاده از اتحادها و حل معادلات مختلف و... افزایش پیدا کند. تمرینات و مسائلی که در درس ریاضی حل می‌کنید می‌تواند مربوط به یک مسئله‌ی واقعی و فیزیکی باشد یا صرفاً تمرینی برای تقویت مهارت‌های ریاضی شما باشد؛ ولی تمریناتی که در درس فیزیک ارائه می‌شود به صورت معمول همگی مربوط به شبیه‌سازی یک مسئله‌ی واقعی است و برای درست حل کردن چنین سؤالاتی باید تلاش کنید روابط را بفهمید و درک کنید؛ بنابراین باید حین مطالعه‌ی درس فیزیک بیش‌تر به معنای فیزیکی روابط دقت کنید و عمیق‌تر و مفهومی‌تر درس بخوانید.

  • 8. کتاب اصلی ریاضی و فیزیک را در اولویت قرار دهید. در کنار کتاب درسی می‌توانید از کتاب‌های کمک‌آموزشی انتشارات معتبر هم استفاده کنید. به هر حال بهترین منبع برای مطالعه‌ی درس‌های ریاضی و فیزیک همان کتاب اصلی و جزوه‌ای است که در کلاس یادداشت کرده‌اید. خیلی از این کتاب به آن کتاب نروید و کتاب‌های متعدد نخوانید. کتاب اصلی خودتان را در اولویت قرار دهید. در ایام امتحانات که زمان برای مطالعه محدود است جزوه‌ی کلاسی بهترین منبع برای مطالعه است.

  • 9. سعی کنید تا قبل از فرا رسیدن ایام امتحانات مطالب و مباحث ارائه‌شده در کلاس‌های فیزیک و ریاضی را به پایان برسانید. خیلی عالی است اگر برای ایام امتحانات مطلب جدیدی باقی نماند و فقط روی حل تمرین و مسئله و نمونه سؤال امتحانی کار کنید. باقی ماندن مطالب خوانده‌نشده برای ایام امتحانات استرس‌زا است و باعث می‌شود در این ایام تحت فشار قرار بگیرید.

  • 10. در طول ترم حین خواندن کتاب درسی، حل تمرین و مسئله، مرور درس و... مهم‌ترین نکات را در جزوه‌ای یادداشت کنید. این جزوه‌ی خلاصه‌شده و مفید در ایام امتحانات یا در ایام نزدیک به کنکور می‌تواند برای مرور سریع درس‌ها کاملاً پرکاربرد و مؤثر باشد.

  انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 71

دیدگاه های کاربران (0)

آذربایجان شرقی _ تبریز

راه های ارتباطی با مدیر وب سایت

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما