سختکوشی روحِ واحد در جسم همهی موفقیتهاست. چندین و چند نقل قول از بزرگان عرصههای علمی در مورد سختکوشی شنیده و خواندهایم؛ اما چرا سختکوشی تا این اندازه مهم است؟ جادوی حیرتانگیز سختکوشی چیست؟
سختکوشی به دلیل تعهد و علاقهای که به فعالیتِ در حال انجام به وجود میآورد عنصر حیاتیِ موفقیتهای ماست. بدون سختکوشی باید دنیای شیمی آلی را بدون کربن تصور کنیم.
اگر دانش، منبع قدرت در مسیر سختکوشی است، ادراک، استفادهی مناسب از این قدرت در مسیر پرپیچ و خم سختکوشی است. ادراک مرحلهای فراتر از دانش اولیه از یک مفهوم است. در مرحلهی ادراک است که مفاهیم نهادینه شده و در رفتار شما متبلور میشوند. اینکه درک درستی از محیط اطرافتان داشته باشید دقیقاً به معنی دارا بودن ابزار لازم برای مدیریت انگیزه و سختکوشی در راه دستیابی به اهداف است. ادراکِ کاربردی به شما کمک میکند که واقعیتهای اطرافتان را بهتر بشناسید، نقش هر یک از اجزای برنامهی دسترسی به اهداف را بهتر از قبل تحلیل کنید و درنهایت خود را برای چالشهای احتمالی آماده کنید یا به یک فرصتساز تبدیل شوید. آنچه مهم است، سختکوشیِ مدیریتشدهی شما در طول این فرایند است که به روانترین شکل ممکن با دانش و ادراک شما برای هدف واحدتان در تعامل است.
راهکار افزایش ادراک چیست؟ پاسخ بسیار ساده است. تمرین کنید که اولین نکتهای که از یک کتاب، فیلم، عکس، اثر هنری، آدمها و... استنباط میکنید چیست؟ همیشه در جستوجو برای شکار «اولین نکتهها» مسیر همواری به سوی افزایش ادراک قرار دارد و در همین مسیر است که با حرفهای شدن در این تمرین به اولین نکته بسنده نخواهید کرد و تلاش میکنید که با افزایش دادن تعداد مفاهیم استنباطی از یک سوژه، بین آنها ارتباط برقرار کنید و آنها را به واقعیت نزدیک کنید.
در هر نکتهی ادراکشده، یک درس کاربردی برای روشهای شخصی شما نهفته است که باید اجازه دهید به بخشی از تجربیات شما تبدیل شود. مهارتهایی که با سختکوشی به دست میآیند همیشه روحیهی سختکوشی را در شما زنده نگه میدارند.
تاریخ تولد لئوناردو در سال 1452 ثبت شده است، در روستایی زیبا و خوش آبوهوا در اطراف فلورانس ایتالیا. تا 5 سالگی دوران کودکی شاد و پرجنب و جوش خود را در همان روستا و در خانهی پدربزرگش سپری کرد و تحصیلات ابتدایی خود را نیز در همان روستا پشت سر گذاشت. تا آن زمان همه لئوناردو را کودکی عادی و بازیگوش میدانستند که اهل سرگرمیهای گوناگون بود. نمرات او در مدرسه چندان تعریفی نداشت ولی علاقهی وصفناپذیری به طبیعت از خود نشان میداد؛ اما دوران جوانی و بزرگسالی لئوناردو اصلاً عادی نبود. لئوناردو در مسیری پرپیچ و خم به سوی کسب مدارج علمی و هنری بزرگ قرار داشت.
در دوران نوجوانی بود که با مطالعهی جدیترِ ریاضی، مهارت خود را در حل مسائل به اطرافیانش نشان داد و از همین زمان بود که استعداد او در نقاشی مشخص شد. در 16 سالگی در هنرکدهای معروف عضو شد. آندره دل وروچیو، استاد نقاشی او، بسیار تشویقش میکرد. وروچیو فن کار کردن روی سنگ مرمر، چوب و فلز را به لئوناردو آموخت. در هفدهسالگی در کار پیکرتراشی و سایر امور مربوط به آن به استاد ماهری تبدیل شده بود و قادر بود ابزارهای پیچیده و ماشینهای مورد نیاز را بسازد.
از سال 1478 بود که لئوناردو با تکمیل آموختههای اولیهی خود و ارائهی آثار هنری قوی به عنوان یک هنرمند مستقل و چیرهدست در زمینهی نقاشی و هنرهای تجسمی شناخته میشد. این یک شروع بود؛ شروعی بزرگ بر خلق آثار ماندگار و بزرگ در تاریخ هنر دورهی رنسانس اروپا. با این همه لئوناردو نقاش پرکاری نبود و در جوانی بیشتر به سمت طراحی و نقشهکشی رفت و در ادامهی علاقه به تجارب مختلف که از کودکی به یادگار داشت، چندین و چند علم مختلف را آموخت. دانش لئوناردو در چندین زمینهی متنوع از جمله فلسفه، تاریخ طبیعی، کالبدشناسی، زیستشناسی، پزشکی، اپتیک، آکوستیک، نجوم، گیاهشناسی، زمینشناسی، علوم پرواز، ریاضیات و هیدرولیک گسترش داشت.
در سال 1482 لئوناردو فلورانس را به مقصد میلان ترک کرد و نزدیک به بیست سال در آنجا اقامت گزید. تجارب گوناگون علمی او باعث شد از جانب بزرگان ایتالیایی به همکاری دعوت شود واو در مدت حضور در میلان، استعداد خود را در موسیقی، تزیین، نمایشهای باشکوه، نقاشی از چهره و پروژههای مهندسی بهویژه ساخت سلاح برای جنگ و ساختوساز پل به کار انداخت. او به طور گستردهای بهویژه در سالهای 1502 و 1503، زمانی که کار بازرسی و ساخت استحکامات روستایی را انجام میداد، به سفرهای گوناگون میرفت. خلق اثر شگفتانگیز او به نام «مونالیزا» با آن لبخند رازآلود و عجیب، حاصل هنرنمایی او در همین دوران است. اثر معروف دیگری از او که در تاریخ ماندگار شد، یعنی تابلو «شام آخر» نیز حاصل تلاش او در همین سالهاست.
لئوناردو مخترع بزرگی بود. یکی از طرحهای ابتکاری او لباس غواصی و زیردریایی جنگی است. او همچنین مسلسل، تانک نظامی، ساعتی که بعدها به نام خودش معروف شد، مسافتسنج و بسیاری از نوآوریهای مهم علمی آن زمان را اختراع کرد. پروندهی بزرگی از اندیشههایش در طراحیهای موجود در یادداشتهایش برجا مانده است. یادداشتهای مصور او از جملهی جذابترینها اسناد در جهان هستند؛ نهتنها برای ایدهها و اختراعات تجربی او، بلکه برای پیشبینی دقیق وی از جهانی که مدتها پس از مرگش به وجود آمد.
در سالهای پایانی عمر، تمرکز خود را بر فعالیتهای علمی و مطالعات گستردهای در زمینهی مسائل ریاضی، تجهیزات مکانیکی متحرک، آناتومی بدن انسان و تصویرگری علمی گذاشته بود. نتایج این تحقیقات به نگارش آثار ارزشمندی منجر شد که یادگاریهای بزرگ لئوناردو در عرصهی علم و دانش به شمار میروند. سال 1512 در فرانسه لئوناردو داوینچی یکی از بزرگترین دانشمندان و مخترعان تاریخ علم جهان در فرانسه درگذشت. داوینچی نماد واقعی دانشاندوزی و بهرهگیری از دانش در زمینههای گوناگون بود.
گاها دانشآموزان با تصور اینکه زمانی باقی نمانده است و کمتر از چهار ماه فرصت دارند، کار را تمامشده میدانند و خود را بازنده میپندارند. در صورتی که وقت آن است که واقعبین باشیم و باور کنیم که ماههای آخر مهمتر هستند.
به دلایل زیر میتوانید به این جمله اعتماد کنید و پر انرژی کار را ادامه دهید.
در ماههای آخر متاسفانه عدهای با ناامیدی طی طریق میکنند و این قطعا بر کاهش بازدهی و نتیجهی آنها تاثیر میگذاد.شما میتوانید از این فرصت برای ربودن گوی رقابت بهره بگیرید. در ماههای آخر عدهای با تصورِ اشتباه این که کار تمام شده است مسیر را نیمهتمام رها میکنند و در پی برنامهریزی برای کنکور سال آینده هستند. در ماههای آخر برخی از رقبا به دلیل امتحانات و حجم بالای کار و عدم برنامهریزی صحیح کنترل مسیر را از دست میدهند.
پس شما باور کنید که هنوز وقت هست و کارشدنی است و شما کسی باشید که نه کار راه رها کرده است، نه به کنکور سال بعد فکر میکند و نه ناامید می شود. پر انرژی و با باور و اعتماد بر خود، کار را تمام کنید تا روزی برسد که از اینکه در انتهای مسیر جا نزدهاید به خود و به نتیجهای که کسب کردهاید افتخار کنید.
در هنرستان، شیوهی ارزشیابی به این صورت است که هر درس شامل پنج پودمان است و هنرآموز برای هر یک از پودمانها، ارزشیابی مستقلی از هنرجو میکند. ارزشیابی بهصورت مستمر انجام میشود و هنرجویان باید در همهی پودمانها، گواهینامه شایستگی دریافت کرده باشند.
در آموزش مبتنی بر شایستگی، دو عنصر «شایستگی» و «آگاهی» در عمل موردتوجه قرار میگیرد. هنرجو در فرایند یادگیری، در چهار حالت قرار میگیرد:
1. هنرجو آگاهی ندارد و شایسته هم نیست. این مرحله را منطقهی خطر میدانند و لازم است که هنرجو بهسرعت از آن گذر کند.
2. هنرجو آگاهی دارد؛ ولی هنوز شایسته نیست. این حالت را منطقهی عبور و گذر نامگذاری کردهاند؛ با این هدف که بهزودی و با ممارست، شایستگی حاصل شود.
3. هنرجو آگاهی دارد و شایسته است. این حالت همان هدف آموزشی برای شایستگی محسوب میشود و هنرجو با کسب دانش، آگاهی پیدا میکند و با انجام فعالیتهای عملی، ماهر میشود و با بهکاربردن آنها در قالب پروژهها، به شایستگی کامل میرسد.
4. این حالت مربوط به کسانی است که ممکن است آگاهی نداشته باشند؛ اما شایستگی پیدا کنند.
در تمامی پودمانهای کتابهای درسی هنرستان، سعی بر این است که دانشآموزان به تعداد پودمانها، مهارت فرابگیرند و در واقع، با آگاهی، شایستگی مورد نظر را کسب کنند.
معدن و کشاورزی را میتوان صنایع پایه در هر کشوری دانست. صنعت معدن، مجموعهی علوم و روشها و فنونی است که از اکتشافات معدن تا فرآوری آن وجود دارد. با توجه به اینکه انسانها از دیرباز به دنبال کشف طلا و برخی از مواد معدنی بودند، این حرفه قدمت زیادی دارد. این رشته در هنرستان، در گروه تحصیلی مواد و فناوری جای دارد.
رشتهی معدن جزء مشاغل سخت به شمار میرود و افرادی که به این حرفه وارد میشوند، باید توان کار و تحمل شرایط سخت را داشته باشند. بنابراین باید توانایی بدنیشان مناسب باشد. از دیگر تواناییهای موردنیاز میتوان به دانش مناسب در ریاضیات، مهارت ارتباطی خوب، مهارت کار گروهی، توانایی اولویتبندی و برنامهریزی مؤثر اشاره کرد.
تواناییهای فرد در این رشته، در آیندهی شغلی او بسیار مؤثر است. اگر فردی که قرار است در زمینههای مختلف مرتبط با معدن مشغول به کار شود، توانایی خوبی داشته باشد، میتواند آیندهی شغلی مناسبی برای خود رقم بزند. فارغالتحصیلان این رشته میتوانند در جاهایی مانند وزارت نفت، وزارت معدن و فلزات، وزارت نیرو، کارگاههای وزارت راه و ترابری، شرکت مترو، سازمان انرژی اتمی مشغول به کار شوند.
این رشته همچنین دارای گرایشهایی مانند استخراج معدن، اکتشاف معدن، معدن و محیطزیست، فرآوری مواد معدنی، مکانیک سنگ، تونل و فضاهای زیرزمینی، مدیریت معدنی است.
بازیابی را به خوبی میشناسیم. بازیابی یعنی به چالش کشیدن خودمان در به یادآوری مطالبی که قبلا مطالعه کردهایم. میدانیم که میتوانیم بازیابی را به کمک حل تمرین و تست هم انجام دهیم.
حال به برنامهی راهبردی دقت کنید. خواهید دید که در ایام نوروز دو آزمون بسیار مهم خواهید داشت. آزمون ۷ فروردین که آزمونی با ماهیت مرور و بازیابی و جمعبندی پایه است و آزمون ۱۵ فروردین که که با ماهیت مرور و بازیابی و جمعبندی نیمسال اول دوازدهم است. همانطور که میبینید حجم مورد آزمون بالا و زمان محدود است. با توجه به این شرایط چه باید کرد که در مدت زمان محدود بتوانید به کلیهی مطالب رسیدگی کنید و بهترین نتیجه را کسب کنید؟
بهترین پاسخ این است که نوروزتان را به بازیابی مطالب و سپس بازخوانی بپردازید تا بتوانید مطالب را به دو دستهی خوب و پرچالش تقسیمبندی کنید .برای مطالبی که در آنها عملکرد خوبی دارید در برنامهی کاریتان حل تست و تمرین جهت حفظ نقاط مثبت خود را در نظر بگیرید و برای مطالب پرچالش برنامهی مطالعاتی و بازخوانی داشته باشید. به کمک بازیابی حداکثر بازدهی را خواهید داشت.
در اغلب موارد دانشآموزان در اوقات فراغت خود پس از تلفن همراه، بیشترین زمانشان را به تماشای تلویزیون اختصاص میدهند .امسال هم طبق روال هر سال، سریالها و برنامههای تلویزیونی مناسبتی در روزهای نوروز پخش خواهد شد. تا قبل از این که وارد دوران طلایی نوروز شویم با خود تصمیم بگیریم که قرار است در طول روز چه مقدار از زمانمان را به تماشای تلویزیون بپردازیم؟
به هدفتان و میزان تلاش و زمانی که برای رسیدن به آن باید صرف کنید بیندیشید. سرانگشتی حساب کنید. اگر سه برنامه را دنبال کنید روزانه حدود سه ساعت از زمانتان را که میتوانید با صرف آن، برای مثال به یک مبحث ریاضی مسلط شوید برای تماشای تلویزیون خواهید گذاشت .تصور کنید در دوران طلایی نوروز هستید .حال انتخاب با شماست. صرف سه ساعت در روز برای تماشای تلویزیون یا سه ساعت برای مسلط شدن بر یک مبحث ریاضی، کدام را انتخاب خواهید کرد؟
باید توجه داشت که دوران عید اهمیت بسیار زیادی برای دانشآموزان کنکوری دارد. دانشآموزان باید در این بازهی زمانی با جمعبندی درسهای پایه و نیمسال اول دوازدهم، آمادگی هر چه بیشتری برای کنکور پیدا کنند. در این دوران باید از گردشهای غیرضروری و تفریحات و دید و بازدیدهای خود بکاهند تا بتوانند به نحو احسن از این فرصت استفاده کنند.
در این زمان دانشآموزان باید سعی کنند ساعت مطالعهی خود را افزایش دهند و درسهای خود را به سه دسته تقسیم کنند:
۱)درسهایی که در آنها قوی و مسلط هستند و میتوانند با اندکی مرور نمودنِ خلاصهها و جزوههای خود، آنها را یادآوری کرده و با حل تستهای بیشتر به تسلط برسند.
۲)درسهایی که در آنها تسلط نسبی داشته و میتوانند با اندکی مطالعهی بیشتر از کتابهای کمکدرسی درصد بهتری در آزمونهای برنامهای و نهایتا کنکور سراسری پیدا کنند.
۳)درسهایی که در آنها ضعیف هستند و وقت بیشتری از آنها میگیرد که بهتر است برای این مباحث از دیویدیهای آموزشی استفاده کنند.
در این دوران دانشآموزان با هر پایهی درسی و هر میزان ترازی میتوانند از کتابهای سهسطحی و کتاب نوروز استفاده کنند. کتابهای سهسطحی با انتخاب بهترین سوالات و در حجم کم میتوانند باعث تسلط هر چه بیشتر دانشآموزان شوند. همچنین کتاب نوروز با مجموعهای از سوالات مناسب سبب میشود تا دانشآموز در هر زمانی که احساس کرد به سطح کافی رسیده است از خود آزمون بگیرد.
در دوران عید برنامهریزی صحیحی داشته باشید. نه بیش از حد مطالعه کنید که خسته شوید و نه میزان مطالعهی شما کم باشد که بعد از این دوران احساس رضایت از خودتان نداشته باشید. هر روز از روز قبلتان درس بگیرید و بهتر و با بازده عالیتر درس بخوانید تا بهترین آینده را برای خودتان رقم بزنید.
مثبتاندیش باشید و به چیزهایی خوب و اهداف زیبایتان فکر کنید تا برایتان اتفاق بیفتد.
در این بازهی زمانی، وقتِ کم آوردن و خسته شدن نیست. شما برای اهدافی میجنگید که آیندهی شما را میسازند. آیندهای که هر روز در ذهنتان آن را هزاران بار میبینید و پاک میکنید و به قشنگترین شکل میچینید. پس آرامش بهترین راهحل برای شما میباشد.
در این زمان گروهی از دانشآموزان احساس خستگی و نگرانی دارند، ولی کسی در این بازی برنده است که همچنان قوی و قدرتمند به مسیر خود ادامه دهد و در راه پیشرفت و رسیدن به هدف خود کوتاه نیاید.
در روز ساعتی را به استراحت اختصاص بدهید و کاری را که به شما آرامش میدهد انجام دهید. برای مثال موزیک مورد علاقهی خودتان را گوش کنید و یا خوراکی مورد علاقهاتان را بخورید، کمی ورزش یا پیادهروی کنید. در زمان درس خواندن فقط درس بخوانید و در زمان استراحت کردن فقط استراحت کنید و افکار خودتان را درگیر هیچ نکتهی منفی که روحیهی شما را تضعیف میکند نکنید.
به آینده مثبت نگاه کنید و برای آینده تلاش کنید تا آرامش را به دست آورید.